Pressens omdømmepine

Av Jarle Aabø - 11.jun.2007 @ 15:07
Den åpne høringen rundt sjekkheftejournalistikk kan kun ha en konklusjon: Pressen må snarest revidere Vær Varsom-plakaten for å unngå et kraftig tap av tillit og omdømme.


Vær Varsom-plakaten regulerer pressens etikk og er en kontrakt med samfunnet for hvordan pressen skal oppføre seg.

Les hele VVP her.

Den gir føringer for omtale av barn, bruk av anonyme kilder, omtale av selvmord og den definerer pressens oppdrag. På grunn av pressens makt er plakaten en vesentlig del av det norske demokratiet, men den har overraskende nok inntil nå vært fri for hvordan pressen skal forholde seg til betalte nyheter og betaling av kilder.


Under teppet
I følge Norsk Presseforbunds generalsekretær Per Edgard Kokkvold er begrunnelsen for dette fraværet at pressens redaktører har fryktet at regulering av sjekkheftejournalistikken i Vær Varsom-plakaten ville kunne tolkes som om at betalt journalistikk var en del av den norske virkeligheten og derfor et etisk dilemma.

Redaktørene valgte altså sist denne saken var oppe til debatt å feie hele problemstillingen under teppet.

I et rom fritt for regler har pressen derfor utviklet sjekkheftejournalistikken i det skjulte, eller «på lukket avdeling» som Håvard Melnæs kaller det i sin revolusjonerende bok «En vanlig dag på jobben».

Høringen som Norsk Presseforbund inviterte til viste med all tydelighet at ubehaglige sannheter er kommet opp på bordet. Redaktør Odd J. Nelvik langt på vei innrømmet at Eva Sannum ble tilbudt 300.000 kroner for sin kjærlighetshistorie med den spanske kronprinsen, VG betaler sine kilder 800.000 kroner i året (en tusenlapp på hver i følge redaktøren), og Dagbladet konkurrerer om å kjøpe private bilder.


Opp på bordet

At pressestørrelser som Odd Isungset (leder for Pressens Faglige Utvalg) og Se og Hørs-gründer Knut Haavik brøt ut i en sur og åpen krangel får så være, men høringens første del viste med all tydelighet at meningene og fortolkningene spriket i hytt og vær.

Derfor bør utvalget som er nedsatt for å se på plakaten og mulige nye regler om sjekkheftejournalistikk umiddelbart få vide fullmakter til å starte sitt arbeid.


Hvorfor? En presse som taper sitt omdømme, er et tap for hele samfunnet. Den seriøse presses viktigste funksjon er å avkle misbruk av makt, og da kan den ikke selv mistenkes og kanskje opptre som en korrumperende aktør overfor grupper og enkeltindivider.

Hvis opinionen oppfatter at det ikke er sammenheng mellom liv og lære, blir også opinionens dom knusende og ødeleggende for pressens funksjon.

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5460050

Jarle Aabø

Jarle Aabø driver i dag informasjons- rådgivningsselskapet Aabø & Co i Oslo. Han har over 18 års pressebakgrunn fra blant annet NRK og Dagens Næringsliv. I 1997 mottok han SKUP-prisen og Den Store Journalistprisen. Aabø er utdannet ved Norsk Journalisthøgskole og foreleser i nyhets- journalistikk ved Handelshøyskolen BI.

hits